Thursday 1 December 2016

Industri Pelancongan di Malaysia

1.0       Pengenalan

Malaysia merupakan sebuah negara khatulistiwa yang indah, aman dan sedang menuju ke arah mencapai status negara perindustrian yang maju. Lantaran itu, tidak hairanlah jika negara ini menjadi tumpuan para pelancong dari seluruh pelosok dunia sekarang ini. Di Malaysia, industri pelancongan menjadi suatu bidang pelaburan bijak yang dapat memacu pertumbuhan industri-industri berkaitan yang lain yang mana semuanya berperanan sebagai sumber dalam pembangunan mega Malaysia untuk menuju negara maju. Negara Malaysia berpotensi besar dalam bidang pelancongan dan inisiatif yang efisien perlulah diambil untuk memajukan industri pelancongan di bumi Malaysia. Langkah yang primer ialah pihak kerajaan perlulah memperbanyakan tempat pelancongan di negara ini untuk menggalakkan lebih ramai pelancong antarabangsa datang ke negara kita. Kerajaan Malaysia juga perlulah mengenal pasti tempat-tempat pelancongan yang baru dan menarik di negara ini dan berusaha untuk memajukannya. Dalam keadaan ini, para pelancong akan mempunyai banyak alternatif tempat-tempat untuk dilawati. Dengan itu, mereka tidak akan berasa bosan apabila dapat melawat tempat yang berlainan. Sebaliknya, para pelancong akan dapat memperluaskan lagi ilmu pengetahuannya semasa berada di malaysia. 

2.0       Industri pelancongan

Industri pelancongan merupakan salah satu punca pendapatan negara yang diperoleh melalui pengaliran masuk wang asing. Malaysia juga terkenal dengan destinasi halal dan menjadi tumpuan pelancong asing terutamanya Asia Barat, Timur Tengah dan Asia Tenggara. Industri pelancongan Malaysia merekodkan purata kemasukan pelancong asing sebanyak 2 juta setahun.  Ini dilihat semakin berkembang hasil penglibatan semua pihak sama ada secara langsung atau pun tidak langsung. Ini menyebabkan industri pelancongan di negara ini semakin berkembang dan pesat. Industri pelancongan juga telah membantu negara meningkatkan lagi pertumbuhan dari segi ekonomi. Secara langsung ataupun tidak langsung pelancongan mempunyai pelbagai maksud mengikut perspektif dan pandangan pihak-pihak mengenai industri pelancongan, termasuklah pelancong itu sendiri, organisasi penginapan dan pengangkutan, organisasi pendidikan, pihak kerajaan dan sebagainya.

Perkataan tourism berasal dari perkataan Latin iaitu “tornare” manakala perkataan Greek pula daripada “tornos” yang membawa maksud pergerakan dalam suatu bulatan. Menurut Jafari (1977) pelancongan boleh diklasifikasikan sebagai suatu kajian manusia yang bertentangan dengan habitat semulajadi mereka serta penglibatan industri yang bertindak balas pada keperluan mereka, dan juga kesan ke atas diri mereka dan industri itu daripada sudut sosiobudaya, ekonomi dan persekitaran. Pengertian yang meluas ini sukar difahami kerana ia tidak menjelaskan secara mendalam apa yang dimaksudkan sebagai pelancongan dan apakah faktor-faktor yang terlibat dalam membangunkan industri ini. Oleh itu, wujud definisi lain yang cuba memberi penjelasan secara mendalam mengenai pelancongan. Leiper (1981) menjelaskan pelancongan sebagai, suatu sistem terbuka yang mempunyai hubungan dengan persekitaran yang luas, elemen manusia iaitu pelancong, elemen kawasan iaitu kawasan asal, kawasan persinggahan dan kawasan destinasi yang terpilih, elemen ekonomi iaitu industri pelancongan dan elemen dinamik iaitu terdiri daripada individu yang mengembara bagi tujuan berehat jauh dari tempat asal mereka selama lebih kurang satu hari. Walaupun definisi ini agak mendalam, sekurang-kurangnya ia memberi pengertian yang jelas berkenaan pelancongan dan elemen-elemen yang terlibat dalam industri pelancongan secara khususnya.

3.0       Tahap pembangunan industri pelancongan

            Merujuk kepada statistik pelancongan di Malaysia, purata kedatangan para pelancong asing ke Malaysia semakin meningkat dari tahun ke tahun. Ini menunjukkan bahawa masih ramai pelancong yang berminat untuk datang ke Malaysia walaupun pelbagai masalah yang semangnya mengganggu industri pelancongan telah berlaku. Contohnya, masalah jerebu yang sering menimpa negara ini saban tahun dan juga peristiwa besar yang telah melanda negara kita dua tahun yang lalu iaitu kehilangan pesawat MH17 yang telah menggemparkan seluruh dunia. Perkara ini sangat membimbangkan pihak kerajaan kerana ia mampu menurunkan purata pelancong yang datang ke Malaysia sekali gus memberi impak yang besar kepada keadaan ekonomi semasa negara.  Namun, perkara sebaliknya telah berlaku. Berdasarkan kenyataan Perdana Menteri Malaysia iaitu Datuk Seri Najib Razak dalam satu temu bual yang dipetik dari Berita Harian Online (2015), industri pelancongan negara kini menjadi penyumbang keenam terbesar kepada pembangunan ekonomi Malaysia dengan jumlah sumbangan bernilai RM161 bilion atau 14.9 peratus Keluaran Dalam Negara Kasar (GDP) pada tahun 2014.  Walaupun kejadian yang paling menyedihkan telah berlaku di Malaysia, industri pelancongan masih dapat bertahan dan menarik lebih kurang 27.44 juta pelancong dengan pendapatan berjumlah RM72 bilion.

Berdasarkan Competency Standard for Polytechnic Graduates (2010), industri pelancongan boleh dibahagikan kepada lapan sektor utama iaitu sektor penginapan, kulinari, acara, perkhidmatan pelancongan, tempat tarikan, pengangkutan, rekreasi dan juga perniagaan pelancongan. Jelas di sini bahawa industri pelancongan merupakan satu industri yang begitu luas dan berpotensi besar dalam menyumbang kepada peningkatan jumlah pendapatan dan ekonomi negara. Disebabkan itu, pelbagai usaha untuk mempromosikan lagi industri pelancongan Malaysia di mata dunia telah dilakukan oleh pihak kerajaan. Dengan adanya Internet dan pelbagai aplikasi moden yang memudahkan penyebaran maklumat, ia memberi peluang yang besar kepada pihak kerajaan untuk merealisasikan matlamat kedatangan pelancong tahunan. Menerusi laman sesawang Unit Perancangan Ekonomi Malaysia, dapat dilihat pelbagai usaha telah diambil untuk mempromosikan Malaysia secara terus-menerus. Antaranya ialah program pelancongan di mana pelbagai aktiviti akan dilakukan bagi memelihara tempat bersejarah, peruntukkan sejumlah wang untuk menaik taraf infrastruktur berkaitan pelancongan dan juga peningkatan kualiti produk pelancongan serta mutu perkhidmatan. Dengan adanya kempen dan aktiviti seperti ini, tempat-tempat yang sering dilawati pelancong akan lebih terjaga kecantikan serta keasliannya dan ini sama sekali membantu menaikkan nama Malaysia sebagai pusat pelancongan pilihan.


Selain itu, berdasarkan rajah yang dilampirkan oleh pihak Tourism Malaysia di laman sesawang mereka, kedatangan pelancong ke Malaysia semakin meningkat sejak tahun 2000. Pada tahun tersebut, jumlah kedatangan pelancong adalah 10,221,582 orang dan meningkat naik dari tahun ke tahun dan jumlah pelancong yang datang pada tahun 2015 adalah sebanyak 25,721,251 orang. Satu kenaikan yang banyak dan memberangsangkan. Oleh itu, untuk tahun 2016, pihak Tourism Malaysia mensasarkan sebanyak 30.5 juta pelancong akan datang ke Malaysia dan ini dapat dicapai dengan adanya pelbagai aktiviti yang dapat menarik lebih ramai pelancong tak kira dari luar negara mahupun pelancong tempatan. Contohnya, pihak Tourism Malaysia telah mengadakan Festival Air Thai Songkran yang diadakan di Bukit Mertajam, Pulau Pinang pada bulan April. Aktiviti seperti ini dapat menarik para pelancong dari Thailand yang mahukan kelainan dalam melakukan aktiviti ini dan ia mungkin agak berbeza dengan apa yang dilakukan di Thailand. Berdasarkan fakta-fakta yang telah dijelaskan, benarlah bahawa industri pelancongan di Malaysia semakin berkembang dan meningkat naik walaupun negara ini pernah mengalami masalah-maslah yang hampir melumpuhkan industri ini.

Pada hari ini, nilai ringgit telah susut berbanding dengan mata wang rakan dagang utama, termasuk Amerika Syarikat, Great Britain, zon euro, Japan, China, Singapura dan Thailand. Semenjak September 2014 sehingga kini, nilai ringgit telah susut di dalam lingkungan 20% berbanding dengan nilai mata wang negara-negara tersebut. Sektor eksport dan pelancongan domestik dijangka mendapat manfaat dari penurunan nilai ringgit ini. Barangan Malaysia menjadi lebih murah di pasaran antarabangsa jika di bayar dengan dolar Amerika. Begitu juga pelancong-pelancong yang menggunakan dolar Amerika untuk berbelanja di Malaysia merasa seolah-olah mereka 20% lebih kaya. Seperti kebanyakan variabel ekonomi yang lain, kadar tukaran asing mengalami turun naik disebabkan oleh kitaran perniagaan. Oleh yang demikian, sebagai sebuah ekonomi kita tidak perlu bimbang dengan keadaan semasa, kerana ianya bersifat sementara. Lebih-lebih lagi, nilai tukaran asing merupakan ukuran secara relatif di antara dua mata wang yang dipengaruhi antara lain oleh faktor-faktor fundamental dan sentimen. Apa yang perlu kita lakukan adalah dengan mengambil kesempatan daripada keadaan kini untuk memperbaiki faktor-faktor fundamental. Antara langkah yang boleh diambil adalah seperti meningkatkan bahagian pasaran antarabangsa dan meningkatkan kecekapan pengeluaran serta lain-lain aktiviti berkaitan. Usaha menggalakkan sektor pelancongan sewaktu nilai ringgit yang rendah merupakan strategi semasa yang baik namun kejayaannya perlu di kekalkan untuk jangka panjang.


4.0       Kepentingan dan sumbangan industri pelancongan terhadap pembangunan ekonomi negara

Malaysia merupakan salah satu destinasi pelancongan yang menarik di dunia untuk dikunjungi. Sejak tahun 80-an hingga kini, Malaysia telah menjadi sebuah negara perbualan pelancong asing mahupun tempatan. Kehadiran pelancong dari luar negara sentiasa bertambah. Sehubungan dengan itu, pihak kerajaan dan pihak swasta sentiasa giat mempromosikan Malaysia diseluruh dunia termasuk ke negara China, negara-negara Eropah, Amerika Syarikat dan Timur Tengah untuk merancakkan lagi perkembangannya. Usaha ini untuk memastikan pelancong mendapat info yang sebenar berkenaan produk dan kemudahan pelancongan yang disediakan secara lebih dekat. Antara produk pelancongan Malaysia termasuklah landskap bentuk muka bumi yang menarik, berbagai persembahan kesenian dan kebudayan yang unik, pelancongan sukan dan bangunan warisan sejarah peninggalan penjajah yang sentiasa terpelihara. Ini menjelaskan bahawa, usaha memperkembangkan industri pelancongan membawa banyak faedah kepada sesebuah negara.

Industri Pelancongan adalah salah satu yang dapat menyumbang kepada pendapatan negara, menurut Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz, Menteri Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan telah menjelaskan bahawa pihak kerajaan telah mensasarkan kehadiran pelancong seramai 29 juta pelancong dengan pendapatan RM89 billion pada tahun 2015 sempena penganjuran MyFest 2015. Hal ini disebabkan pelancongan menjadi penggerak utama pertukaran wang asing. Dengan kehadiran pelancong asing ke Malaysia, negara akan memperoleh kadar pulangan tukaran wang asing dengan mudah dan banyak.  Setiap pelancong membawa mata wang asing untuk berbelanja serta membayar kos penginapannya selama menetap di sesuatu destinasi.

Selain itu juga, pelancong juga akan menggunakan kemudahan awam serta membeli cenderahati, makanan, minuman dan sebagainya. Aktiviti sebegini dapat menambahkan pendapatan negara. Hasil penjanaan daripada industri pelancongan, kerajaan dapat menggunakan hasil tersebut untuk pembangunan ekonomi, kemudahan-kemudahan pelancongan dan pembangunan fizikal negara. Selain itu, industri pelancongan juga dapat membuka peluang pekerjaan yang lebih luas dalam sektor kepada masyarakat malaysia.

Pelancongan merupakan antara industri yang memerlukan ramai tenaga kerja seperti pekerja hotel, pemandu pelancongan, pekerja kedai cenderamata dan pekerja kedai kraftangan. Faktor asas perlu diberi penekanan bukan hanya bergantung kepada faktor sementara penurunan nilai ringgit tetapi kejayaan yang diraih perlu dikekalkan walaupun selepas nilai ringgit kembali meningkat. Nilai matawang kebanyakan negara pesaing langsung Malaysia untuk destinasi pelancongan juga mengalami penurunan berbanding dolar Amerika. Ini bermakna Malaysia masih perlu bersaing dengan negara-negara tersebut. Sektor perkhidmatan, yang juga meliputi sektor pelancongan, kini memberi sumbangan tertinggi kepada keluaran dalam negara kasar (KDNK) dan dijangka akan terus meningkat selari dengan arah aliran kebanyakan negara maju. Justeru, keseluruhan rakyat jelata harus menyelaraskan minda sebagai sebuah negara perkhidmatan setimpal dengan status sebagai sebuah negara maju.

5.0       Cabaran industri pelancongan

Segenap golongan masyarakat perlu bertindak sebagai tuan rumah untuk menerima kunjungan pelancong-pelancong yang dijangka itu. Matlamat akhirnya adalah untuk menggembirakan tetamu. Terdapat berbagai motif yang mendorong pelancong asing untuk melancong di Malaysia, termasuk membeli belah atau cuma ingin menikmati kecantikan alam semulajadi. Sektor pelancongan di Negara kita berkembang maju dan menjadi sumber pendapatan Negara yang penting. Hal ini menyebabkan tempat pelancongan di Negara ini dibuka dengan banyak seperti cendawan selepas hujan. Kerajaan telah menggerakkan semua agensinya untuk memastikan sektor pelancongan berkembang pesat sejajar dengan pembangunan Negara yang pantas. Namun, masih ada ruang dan lubang yang wajar dimanfaatkan oleh semua pihak untuk memastikan semua pihak mendapat faedah daripada perkembangan sektor ini.

5.1       Misteri kehilangan MH370 dan insiden MH17

Jika ditinjau dengan mendalam terdapat banyak cabaran yang dihadapi oleh sektor pelancongan di Negara kita pada masa depan. Halangan dan cabaran setelah terjadinya krisis kehilangan MH370 dan insiden MH17. Menurut Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan, promosi Tahun Melawat Malaysia 2014 (TMM 2014) terpaksa dihentikan buat seketika sebagai menghormati tumpuan negara dalam mencari kotak hitam pesawat MH370 yang dikatakan terhempas di Selatan Lautan Hindi. Berikutan dengan peristiwa itu, satu lagi kejadian insiden MH17 terhempas turut mengemparkan lagi seluruh masyarakat Dunia. Insiden yang menimpa MH370 dan MH17 mengalih perhatian masyarakat Malaysia dan dunia sehingga menenggelamkan TMM. Hal ini menyebabkan kedatangan pelancong berkurang seperti biasa dan mengambil masa untuk pulih seperti sedia kala.

5.3       Kestabilan politik di Malaysia

Ketidakstabilan politik dalam salah satu sebab cabaran dalam industri pelancongan di Malaysia kerana sistem politik yang tidak stabil akan menjejaskan imej negara kepada pelancong asing. Ketidakstabilan politik ini akan meyebabkan para pelancong tidak berani untuk datang atas faktor keselamatan. Sebagai contoh, pencerobohan di Lahad Datu, Sabah sejak akhir-akhir ini menyababkan para pelancong berfikir bahawa negara ini tidak aman dan tidak selamat untuk di lawati. Kes penculikan pelancong asing di sempadan Filipina merupakan bukti yang kukuh yang menjelaskan Malaysia merupakan sebuah negara yang tidak selamat untuk dilawati. Malaysia perlu mengamalkan konsep aman, bebas dan berkecuali bagi menarik lebih ramai pelancong asing. Bukti-bukti tentang kesan ketidakstabilan politik terhadap industri pelancongan perlu dijadikan pengajaran tentang berapa pentingnya suasana keharmonian negara dalam pertubuhan industri pelancongan.

5.3       Imej negara

Alam sekitar merupakan elemen yang penting dalam industri pelancongan kerana kebanyakan pelancong akan melancong ke negara ini disebabkan oleh keindahan alam semulajadinya. Tidak bermaknalah jika negara mempunyai banyak keindahan alam yang boleh dikunjungi tetapi berlakunya pencemaran tersebut yang mencacatkan keindahan tersebut secara langsung memberi imej yang negative kepada negara. Justeru, semua pihak perlu mengambil tanggungjawab masing-masing untuk menjaga kebersihan alam sekitar untuk menarik lebih ramai pelancong dan menjaga imej sesebuah negara. Tanggungjawab ini bukan sahaja perlu dipikul oleh pihak kerajaan atau pihak yang berkenaan sahaja bahkan seluruh masyarakat perlu mempunyai kesedaran tentang alam sekitar untuk kebaikan bersama. Pencemaran alam sekitar yang berlaku juga boleh menyebabkan sektor pelancongan Negara terganggu. Hal ini kerana banyak tempat menarik telah tercemar dengan sampah sarap. Pantai yang cantik juga telah tercemar dengan minyak hitam daripada kapal-kapal laut. Oleh itu, para pelancong tidak mahu datang ke kawasan pelancongan ini dan kerajaan terpaksa mengeluarkan wang yang banyak untuk membersihkan tempat-tempat pelancongan ini.








6.0       Sistem sokongan oleh pihak kerajaan dan swasta yang ditawarkan untuk pembangunan industri pelancongan.

Pihak kerajaan dan sektor swasta perlu memainkan peranan yang sangat penting untuk mempromosikan Malaysia sebagai negara pelancongan. Malaysia yang menuju ke Wawasan 2020, pihak kerajaan dan swasta perlu lebih giat lagi dalam membangunkan industri pelancongan. Oleh itu, terdapat beberapa sistem sokongan oleh pihak kerajaan dan swasta yang telah ditawarkan untuk pembangunan industri pelancongan seperti mewujudkan tabung pembangunan insfrastruktur pelancongan dan insentif kemudahan penerbangan dan melalui tindakan kerajaan melalui Dasar Pelancongan Negara.

6.1       Tindakan kerajaan melalui Dasar Pelancongan Negara

Dasar Pelancongan Negara juga telah melancarkan Hari Pelancongan Sedunia 2015 dengan tema “1 Bilion Pelancong, 1 Bilion Peluang” yang telah memberi satu semangat baru kepada pelancong untuk datang ke Malaysia dan sekaligus dapat menghala tuju Malaysia ke arah negara maju menjelang 2020. Selain itu juga, Malaysia adalah tuan rumah bagi beberapa acara sukan seperti perlumbaan moto GP SBK,Grand Prix F1, perlumbaan berbasikal Le Tour de Langkawi (LTdL) dan acara terjunan bebas dan KL Tower Base Jump. Penganjuran sukan bertaraf antarabangsa memperkenalkan Malaysia kepada atlet-atlet luar negara dan juga pada masa yang sama telah menarik masuk kedatangan pelancong asing dari serantau dunia ke malaysia.

“Kempen Tahun Melawat Malaysia” dan “Cuti-cuti Malaysia 2016” juga yang bertujuan untuk menggalakkan pelancong asing untuk datang ke negara Malaysia dengan memperkenalkan kebudayaan tradisi pelbagai etnik, kepelbagaian makanan, permainan warisan seperti wau dan congkak dan banyak lagi. Dengan usaha kerajaan bersama sektor swasta ini dapat memperkenalkan Malaysia kepada negara lain bahawa Malaysia mempunyai keunikan yang tidak ada di negara lain di samping nilai ketimuran sopan santunnya yang diamalkan dapat menarik pelancong asing ke Malaysia. Apabila ramai pelancong asing datang ke Malaysia, hasil dan pendapatan Malaysia meningkat dan penawaran nilai mata wang negara Ringgit juga meningkat. Keadaan ini boleh menyumbang kepada kemajuan Malaysia dengan lebih giat dengan pelaksanaan kerajaan bersama sektor swasta untuk meningkatkan lagi imej pelancongan Malaysia.

6.2       Mewujudkan tabung pembangunan Infrastruktur Pelancongan dan insentif kemudahan penerbangan

Kerajaan telah melancarkan tabung pembangunan infrastuktur merupakan satu skim kemudahan untuk pembiayaan pinjaman dana pelancongan yang bertujuan untuk membantu pengusaha yang ingin membangunkan dan mengembangkan produk-produk pelancongan. Hal ini demikian kerana, kos untuk menghasilkan satu produk khususnya untuk tujuan pelancongan sangat mahal dan memerlukan kos yang besar kerana terdapat sesetengah produk perlu menggunakan teknologi yang canggih untuk pemprosesan setiap produk itu. Selain itu, kerajaan telah mengecualikan cukai bagi syarikat pengusaha pelancongan yang menawarkan pakej pelancongan dengan membawa pelancong asing ke Malaysia dengan bilangan yang ditetapkan. Tindakan kerajaan ini menyebabkan syarikat pelancongan tidak perlu mengeluarkan modal dan menanggung bebanan pembiayaan yang besar.

Hal ini kerana, setiap pakej pelancongan yang ditawarkan, syarikat terpaksa menanggung rugi kerana purata harga untuk memastikan tempat pelancongan dan destinasi yang menarik serta jaminan insurans terpaksa ditanggung separuh daripada harga sebenar dan kepuasan pelancongan merupakan satu objektif syarikat pelancongan. Sektor swasta juga menawarkan insentif kemudahan penerbangan melalui Syarikat Penerbangan Air Asia  di mana Air Asia telah menawarkan pakej tambang murah kepada para pelancong tempatan dan pelancong asing yang hendak menggunakan perkhidmatan pengangkutan udara. Hal ini sekaligus dapat membantu kerajaan untuk mempromosikan negara dengan meletakkan imej-imej menarik yang terdapat di Malaysia pada badan kapal terbang untuk menarik pelancong.



7.0       Langkah-langkah untuk mendorong dan membangunkan industri pelancongan.

            Langkah utama untuk meningkatkan industri pelancongan negara ialah kerajaan perlu memperlengkapkan kemudahan dan prasarana pengangkutan dan perhubungan di negara kita sehingga menjadi prasarana kelas pertama terutamanya destinasi yang menjadi tumpuan pelancong. Faktor utama pelancong datang di sesebuah negara adalah kerana kemudahan prasarana seperti pengangkutan dan perhubungan yang terdapat di sesebuah negara. Hal ini kerana pelancong yang berkunjung ke sesebuah negara ingin keselesaan dan mencari ketenangan. Oleh itu, kerajaan wajar memperlengkapkan kemudahan pengangkutan dan komunikasi yang ada khususnya untuk memudahkan pelancong sampai ke destinasi yang akan dituju. Misalnya, banyak  pelancong yang datang ke negara kita adalah untuk menikmati keindahan pulau dan pantai. Oleh itu, kerajaan harus menambah kemudahan perkhidmatan bot atau feri dari tanah besar ke beberapa buah pulau di sekitar Laut China Selatan untuk memudahkan orang ramai menikmati keindahan alam semula jadi. Tugas menyediakan kemudahan ini akan lebih berkesan sekiranya kerajaan sentiasa mengawasi syarikat yang ditugaskan untuk menyediakan perkhidmatan pengangkutan tersebut. Sudah terang lagi bersuluh bahawa kemudahan yang baik akan memudahkan para pelancong menelusuri dari satu destinasi pelancongan ke satu destinasi pelancongan yang lain dan dapat membangunkan industri ini.

              Di samping itu, langkah-langkah keselamatan juga perlu diambil bagi menjamin kepuasan dan kesejahteraan pelancong semasa berada di negara kita. Kita tidak seharusnya lupa dengan gelagat segelintir masyarakat yang mengambil kesempatan ke atas pelancong. Oleh itu, Unit Keselamatan Pelancong perlu ditubuhkan untuk membantu pihak polis menangani jenayah ke atas pelancong. Kejadian-kejadian rogol, mencabul kehormatan, menghendap, peras ugut, rompak dan tipu harus ditangani secepat mungkin. Kejadian seumpama ini akan membimbangkan pelancong untuk melancong di negara kita dan sekali gus akan mengancam industri ini. Oleh itu, pihak berautoriti perlulah menambahkan bilangan anggota keselamatan terutamanya di destinasi tumpuan pelancong agar keselamatan dan kesejahteraan pelancong akan terjamin. Rondaan juga perlu dilakukan dengan lebih kerap dan lebih banyak pondok keselamatan didirikan. Dengan ini, pihak yang ingin melakukan perbuatan yang terkutuk tidak dapat dilakukan kerana adanya kawalan dan pemantauan yang ketat oleh pihak berkuasa. Ringkasnya, aspek keselamatan perlu dititikberatkan agar pelancong asing terus berkunjung ke negara ini dan memelihara imej negara.

Dengan menganjurkan pelbagai acara dan juga carnival pelancongan adalah salah satu kaedah yang berkesan untuk memperkenalkan sesebuah negara ke mata dunia. Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia (KPKM) bertanggungjawab dalam merangka karnival ini. Dalam karnival seumpama ini, banyak perkara diketengahkan seperti tempat-tempat menarik, kepelbagaian makanan dan juga kebudayaan masyarakat yang pelbagai kaum. Terdapat juga pakej-pakej pelancongan yang kompetitif disediakan kepada masyarakat antarabangsa. Selain daripada membuat karnival, KPKM telah membuat projek pelancongan. Dalam projek ini, terdapat sukarelawan pelancongan, Malaysia Rumah Keduaku (MM2H), pelancongan pelajar, pelancongan pendidikan, agro-pelancongan dan pelancongan sukan.

8.0       Kesimpulan

            Kesimpulannya, pelbagai usaha dan inisiatif perlu diteruskan dan dipergiatkan bagi menarik lebih ramai pengunjung dari dalam mahupun luar negara untuk melancong ke negara kita. Sehubungan dengan itu, kerjasama daripada semua pihak amat penting bagi memajukan dan mengembangkan industri pelancongan Malaysia. Martabat industri pelancongan dapat ditingkatkan apabila pelbagai sektor daripada pihak kerajaan, pihak swasta, agensi pelancongan dan juga rakyat Malaysia sendiri harus sama-sama berganding bahu. Hal ini sungguh bersesuaian dengan pepatah Melayu yang ada mengatakan hati gajah sama dilapah, hati kuman sama dicecah. Matlamat atau usaha untuk memantapkan ekonomi tidak akan tercapai jika rakyat dan pelbagai pihak hanya berpeluk tubuh dan tidak bekerjasama. Oleh yang demikian, jika kita menggunakan prinsip pepatah, bulat air kerana pembetung, bulat manusia kerana muafakat sudah tentu kejayaan dan matlamat untuk memajukan industri pelancongan Malaysia dapat direalisasikan dengan jayanya.

9.0       Rujukan

Amal Hayati Ishak et all (2010), “Meneroka Potensi Sektor Pelancongan Dalam Menjana Pertumbuhan Ekonomi Negara”, (Prosiding Seminar Pengurusan Hotel dan Pelancongan Islam, Universiti Institut Teknologi Mara (UITM) Shah Alam, 22-23 Jun 2010), h 285-29.

Asmak Ali dan Fatimah Salleh (2010), “Pelancongan dari Perspektif Islam”, (Prosiding Seminar Pengurusan Hotel dan Pelancongan Islam, Universiti Institut Teknologi Mara (UITM) Shah Alam, 22-23 Jun 2010), h. 52-63.

Fathi Yakan (1999), Fiqh al-Siyahah fi al-Islam, Beirut Lubnan, Muasasah al-Risalah, h. 28.
Joyce M. Hawkins (2006), Kamus Dwibahasa Oxford Fajar, Edisi Keempat, Oxford Fajar Sdn Bhd, h. 203.

Laporan ekonomi 2010/2011, Kementerian Kewangan Malaysia,h. 7.

Lembaga Pembangunan Langkawi (2009), Laporan Tahunan 2009, h. 57.

Shuib, Ahmad, Mohd Nor, and Noor Aziz. “Analisis Permintaan Pelancongan di Malaysia.” Pertanika 12.3 (1989): 425-432.

Tourism Malaysia. Malaysia Tourism Promotion Board, 2007.

Unit Perancang Ekonomi (2006), Rancangan Malaysia Ke-Sembilan 2006-2010, Jabatan Perdana Menteri, Putrajaya, h 204.

Unit Perancangan Ekonomi (2010), Program transformasi Ekonomi : Hala Tuju Untuk Malaysia, Jabatan Perdana Menteri, h. 341.

Portal Rasmi Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia, http://www.motac.gov.my/en/ akses pada 2 November 2016.

Portal Rasmi Berita Awani, http://www.astroawani.com/berita-bisnes/airasia-tawar-tiga-juta-tempat-duduk-promosi-81974 akses pada 2 November 2016.

World Tourism Organization, http://unwto.org/ akses pada 2 November 2016.





















10.0    LAMPIRAN
 













LAMAN WEB RASMI KEMENTERIAN PELANCONGAN DAN KEBUDAYAAN MALAYSIA

 













LAMAN WEB MALAYSIA TRAVEL



3 comments:


  1. Saya telah berpikir bahwa semua perusahaan pinjaman online curang sampai saya bertemu dengan perusahaan pinjaman Suzan yang meminjamkan uang tanpa membayar lebih dulu.

    Nama saya Amisha, saya ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan orang-orang yang mencari pinjaman internet di Asia dan di seluruh dunia untuk berhati-hati, karena mereka menipu dan meminjamkan pinjaman palsu di internet.

    Saya ingin membagikan kesaksian saya tentang bagaimana seorang teman membawa saya ke pemberi pinjaman asli, setelah itu saya scammed oleh beberapa kreditor di internet. Saya hampir kehilangan harapan sampai saya bertemu kreditur terpercaya ini bernama perusahaan Suzan investment. Perusahaan suzan meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar 600 juta rupiah (Rp600.000.000) dalam waktu kurang dari 48 jam tanpa tekanan.

    Saya sangat terkejut dan senang menerima pinjaman saya. Saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi mereka melalui email: (Suzaninvestment@gmail.com) Anda tidak akan kecewa mendapatkan pinjaman jika memenuhi persyaratan.

    Anda juga bisa menghubungi saya: (Ammisha1213@gmail.com) jika Anda memerlukan bantuan atau informasi lebih lanjut

    ReplyDelete